Köpvillkor
Om 2RC
- Företaget har sitt säte i Ystad. Företagets postadress är Mässingsgatan 9 27139 Ystad.
- Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@2rc.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
Allmänt
Handlar Du som privatperson gäller Distansavtalslagen, samt Konsumentköpslagen. Dessa lagar har bestämmelser som inte kan ändras genom andra avtal. Vid registrering eller köp, godkänner Du att vi sparar Dina uppgifter digitalt och att vi använder Dina uppgifter för att kunna utföra våra åtaganden avseende Din beställning. Vi behandlar Dina personuppgifter enligt Personuppgiftslagen. Du har rätt att begära ut de uppgifter som vi lagrat och vi kommer att radera dessa om Du ber oss om detta. Skulle något villkor i våra köpvillkor visa sig strida mot svensk eller EU lagstiftning, innebär det inte att köpvillkoren ska vara ogiltiga i sin helhet, utan det villkor som visar sig vara ogiltigt ska ersättas med likvärdig text som följer rådande lagstiftning.
Handlar Du som juridisk person (företag) gäller Köplagen. De köpvillkor som listas för företag på denna sida gäller i första hand före Köplagen.Handlar Du som privatperson gäller Distansavtalslagen, samt Konsumentköpslagen. Dessa lagar har bestämmelser som inte kan ändras genom andra avtal. Vid registrering eller köp, godkänner Du att vi sparar Dina uppgifter digitalt och att vi använder Dina uppgifter för att kunna utföra våra åtaganden avseende Din beställning. Vi behandlar Dina personuppgifter enligt Personuppgiftslagen. Du har rätt att begära ut de uppgifter som vi lagrat och vi kommer att radera dessa om Du ber oss om detta. Skulle något villkor i våra köpvillkor visa sig strida mot svensk eller EU lagstiftning, innebär det inte att köpvillkoren ska vara ogiltiga i sin helhet, utan det villkor som visar sig vara ogiltigt ska ersättas med likvärdig text som följer rådande lagstiftning.
Handlar Du som juridisk person (företag) gäller Köplagen. De köpvillkor som listas för företag på denna sida gäller i första hand före Köplagen.
Priser och mervärdesskatt
Du kan välja om Du vill se priser med eller utan moms. Första gången Du använder webbsidan visas alla priser i svenska kronor (SEK) inklusive moms (25%).
Beställning
När Du slutfört Din beställning skickas en orderbekräftelse till Din e-postadress. I bekräftelsen finner Du alla uppgifter om de köpta produkterna, priser, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i beställningen eller Du inte mottagit en orderbekräftelse bör Du omedelbart kontakta oss via e-post till info@2rc.se.
Vid köp som privatperson måste Du ha målsmans tillstånd för att lägga en beställning om Du är under 18 år. Skicka ett e-post meddelande till oss med förälders uttryckliga tillstånd för att Din beställning ska godkännas.
Om vi misstänker att en order inte är korrekt kommer vi att spåra och polisanmäla den.
Avbeställning och ändringar av lagd order
Du kan göra ändringar i Din order eller avbeställa den fram till vi överlämnar den till det bolag som ska transportera försändelsen till Dig. Efter att transporten påbörjats kan ändringar inte ske. Privatpersoner kan utnyttja ångerrätt enligt vad som är skrivet under rubriken ”Ångerrätt för privatpersoner”.
Leveranstider
Vår målsättning är att leverera ut alla order 1-2 dagar efter mottagen och godkänd order. Detta förutsätter att de beställda varorna finns i vårt eget lager. I listningen av artiklar kan Du se aktuellt lagersaldo. För vissa artiklar visas även saldo för andra lager. Du kan beställa en artikel även om den inte finns på vårt eget lager. I så fall kommer leveransen att fördröjas tills alla beställda varor finns i vårt lager. Kontakta oss på e-post info@2rc.se om Du är osäker.
Leveranser
Beroende på vikt och storlek på de beställda artiklarna skickar vi antingen med Postnord Varubrev vilket innebär att Du får försändelsen direkt i Din brevlåda eller med Postnord MyPack alternativt DHL Servicepoint. Dessa försändelser hämtar Du i en butik i Din närhet. Vi tillämpar en enhetlig fraktkostnad på 89 kronor inklusive moms.
Det är Ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid som försändelser ligger kvar enligt den avi, e-post eller SMS som Du fått. Om Du inte hämtar ut paketet skickas det tillbaka till oss. Vi kommer då att debitera Dig för kostnaden för returfrakten samt våra administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad kommer vi överlämna vårt krav till inkasso. Du kan inte utnyttja Din ångerrätt genom att inte hämta ut Din försändelse.
Transportskada anmäls till det utlämningsstället där Du hämtat ut varorna. Om Du upptäcker skadan då Du kommit hem tar Du med hela försändelsen (varor och emballage) till utlämningsstället för en skadeanmälan.
Du kan även välja att hämta Dina beställda artiklar efter överenskommelse om tid på vårt lager i Ystad. Denna leverans är kostnadsfri.
Betalningssätt
Du betalar för Dina varor med något av följande alternativ:
- Kortbetalning med MasterCard eller VISA.
När Du slutför Din order kommer orderbeloppet att reserveras på Ditt kort.
Vid leverans av Din varor kommer orderbeloppet att slutligen dras från Ditt kort
Ångerrätt för privatpersoner
Enligt Distansavtalslagen har Du som privatperson rätt att ångra Ditt köp inom 14 dagar. Du har inte rätt att ångra Dig om en tjänst påbörjas under ångerperioden, varan inte är i ursprungligt skick, om en försegling eller plombering har brutits eller Du har registrerat en licens. Du har heller inte rätt att ångra ett köp av en specialbeställd eller specialtillverkad vara eller en vara som försetts med t ex personlig gravyr. Om Du väljer att ångra Ditt köp måste varan återlämnas i ursprungligt skick. Din ångerrätt räknas som 14 dagar från den dagen vi bekräftade en order av en tjänst eller den dag Du mottagit en vara.
Om Du vill utnyttja Din ångerrätt ska Du skicka ett e-post meddelande till info@2rc.se. Vi tar därefter beslut som Din begäran uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna åberopa ångerrätten. Vi meddelar Dig per e-post hur Du ska skicka tillbaka varan. Du måste följa de rekommendationer som vi föreskriver angående emballage. Det är enligt Distansavtalslagen Du som bekostar fraktkostnaden. Vi kommer inte att betala för att lösa ut försändelsen från Dig.
När vi mottagit och godkänt den returnerade varans skick, förpackning, försegling och eventuellt sigill kommer vi återbetala den ursprungliga köpesumman med avdrag för ursprungliga fraktkostnader till Dig inom 30 dagar från det att försändelsen kom oss tillhanda.
Reklamationer och återköp
Privatpersoner måste reklamera en skadad eller fellevererad vara inom 14 dagar efter att Du mottagit varan. Alla reklamationer ska ske med e-post till info@2rc.se.
Företagskunder som mottagit en skadad vara eller om vi skickat en felaktig vara, ska snarast efter mottagande av försändelsen meddela oss via e-post till info@2rc.se.
Alla reklamationer måste godkännas av oss innan varan returneras. Vi kommer skicka ut en frakthandling som ska användas för returfrakten. Varan ska återsändas i originalförpackningen och i eventuellt tillhörande emballage och packningsmaterial som den ursprungligen levererades i.
Tänk på att olika produkter passar ibland inte ihop beroende på olika kompabilitetsproblem. Det är inte vår uppgift att säkerställa att de varor Du köper av oss fungerar tillfredsställande ihop.
Enligt konsumentköplagen är reklamationstiden för en vara 3 år. För att åberopa reklamationsrätten är det du som kund som skall påvisa att felet på varan fanns vid inköpstillfället. Detta skall göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet.
Textinformation och bilder
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand ändra priser eller info som kan ha blivit fel på webbsidan, i t ex banners eller i tryckt information från oss. Detta gäller även prisjusteringar på grund av orsaker vi inte råder över.
Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning.
Force Majeure
Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande såsom arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll. Vi ansvarar heller aldrig för direkt eller indirekt skada/förlust som kan uppstå för kund.
Tvist
Vid eventuell tvist rörande köp av privatperson följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.
Leverans
- Våra normala leveranstider är 1-4 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast på måndagen efter.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@2rc.se
Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.
Ångerrätt
Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
- Vid nyttjande av din ångerrätt:
- Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@2rc.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
- Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
- Ångerrätten gäller inte vid:
- Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig.
- Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig.
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
- Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
- Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel.
- Lösnummer av tidningar eller tidskrifter.
För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.
Reklamation och klagomål
- Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.
- Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts.
- Hur går du tillväga vid reklamation?
- Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@2rc.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
Produktinformation
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.